لازم تكون مسجل في الموقع وحسابك مفعل والموضوع ده فري نخش علي الشغل بقي هايطلب منك بعض البيانات لازم توفرها وهي ID, SN,IMEI وطبعا موديل الجهاز واصدار واجه المستخدم كل دي امور سهله
اضرب الكود ده لمعرفه السيريال والأيمي خلو بالكو انا قلت ايه فيه اختلاف لأن بعض الناس مفكره ان الأيمي IMEI هو هو السيريال لا طبعا
*#*#2846579#*#* وهانستعمل ده عشان نقدر نعرف الأي دي الخاص بالجهاز *#*#1357946#*#*
بعد ما تملي البيانات هاتقدر تحصل علي باص ورد فك البوتلودر للجهاز اللى معاك والعمليه دي بتقدر تطبقها برضو علي اي موديل تاني مقفول بوتلودر
بعد ما جبت الباص ورد الخاص بالبوتلودر هاتعمل الخطواط دي اول خطوه هاتدخل علي خيارات المطور في الجهاز تفعل وضع التصحيح وبعد كده تلغي قفل المصنع OEM
هاتفتح ملف adb tools المرفق مع الملفات تشغل منه ملف MAF32 وتديله الأمر الأول adb reboot-bootloader
بعد كده هايدخل وضع الفاست بوت fastboot devices
بعد كده الأمر ده وتستبدل كل علامات الأكس بالباص ورد اللى جبناه من موقع تطوير الشركه
fastboot oem unlock xxxxxxxxxxxxx
هايظهر علي التليفون اوامر تدوس مفتاح الصوت + عشان يأكد الغاء القفل للبوتلودر
بعدها اتأكد ان البوتلودر اتفك بالأمر ده fastboot oem get-bootinfo
كده انتهينا من فك البوتلودر تقدر تكتب الأمر ده fastboot reboot لازم الجهاز يعمل فاكتوري ريست لوحده عشان البوتلودر اتفتح سيب الجهاز يفتح عادي وقائمه الأوامر شغاله تقدر تستعمل الأمر ده adb reboot-bootloader
الجهاز هايدخل فاست بوت تاني والبوتلودر كده اتفك نخش علي مرحله الروت واهم خطوه فيها كل امر علي حدا هاتقرا بيانات الجهاز فاست بوت بعد كده تفلش الريكفير المصنع خصيصا لهذا الجهاز فقط معدل وراثيا 😀
fastboot devices
fastboot flash recovery carlivrecovery.img
الخطوه الجايه دي اهم خطوه في الشغل كله هاتكتب الأمر ده fastboot reboot
عشان يخرج من الوضع بعد تفليش الريكفيري المعدل بس حذاري الجهاز يفتح نظامي لازم ندخل فاست بوت بسرعه بالمفاتيح مجرد ما الجهاز يرستر تمسك مفتاح الصوت + والباور هايجيبلك 3 خيارات اختار منهم الريكفيري هاتخش علي الريكفيري وبعدها تختار Carliv Menu ومنها تختار Flash Boot or recovery Image
لازم طبعا تكون مجهز كارت ميموري حاطط عليه ملف البوت الخاص بالروت والملف ده موجود في المطلبات بعد ما تفلش الملف من الكارت تخش علي قائمه wipe وتختار منها wipe cache
وبعد كده ترستر وبرضو تخش بسرعه علي الريكفيري زي ما قلت قبل كده وتفلش ملف السوبر يوزر برضو مرفق مع الملفات
بكده اقدر اقولك الف مبروك علي الروت وفك البوتلودر والصوره مبتدكدبش من جهاز لسه حالا كان معايا بجري عليه عمليه اصلاح الأيمي
بارك الله فيك اخى الفاضل شرح ممتاز والحمد لله طبقت الشرح ونجح وشغال 100%100 لكن كل ما اعمل اعادة تشغيل للجهاز بيجيب مربع مكتوب فية من فوق android starting وتحت مكتوب فية optimizing app وبيفضل يعد لحد 140 وبيتاخر جدا فى فتح التليفون اسف على الاطالة وارجو الحل ومشكور مقدما
فلش روم
مشكور لردك السريع ممكن تبعتلى رابط بالطريقة ويكون معاه روت ومشكور مقدما
اخي موجودة على موقع
مفهمتش للاسف ..ممكن فيديو بيعمل فيه الخطوات دي لو سمحت
بارك الله فيك اخى الفاضل شرح ممتاز والحمد لله طبقت الشرح ونجح وشغال 100%100 لكن كل ما اعمل اعادة تشغيل للجهاز بيجيب مربع مكتوب فية من فوق android starting وتحت مكتوب فية optimizing app وبيفضل يعد لحد 140 وبيتاخر جدا فى فتح التليفون اسف على الاطالة وارجو الحل ومشكور مقدما
فلش روم
مشكور لردك السريع ممكن تبعتلى رابط بالطريقة ويكون معاه روت ومشكور مقدما
اخي موجودة على موقع
مفهمتش للاسف ..ممكن فيديو بيعمل فيه الخطوات دي لو سمحت
غير موجود الموقع لازالة unlocker bootloder