تغيير الهارد للايفون سواء تكبير للذاكره او بيعطيك خطاء اثناء الفلاش 4005-4013-1

77285401-chiang-rai-thailand-april-8-2017-close-up-image-of-sk-hynix-memory-nand-flash-ic-chip-on-apple-iphon.jpg

اخلاء مسؤولية | DISCLAIMER

بسم الله

انهارده هنكلم عن مشكله بتوجهنا كتير فى الابل عموما زى مثلا لما بيدخلك جهاز 6 بيرستر على الشعار او اتصل باالايتونز فى الحاله دى بنحاول عمل سوفت ولاكن كثيرا لايكمل ويظر لنا خطاء 4005-4013-1 وغالبا يظهر الخطاء بعد فك الفلاشه ويبدا الجهاز للدخول للريكفري مود ثم ياتى الخطاء

او بدون مشاكل خالص انا عاوز اكبر الذاكره بتاعتى عاوزه جهازى 128 مثلا تعالى نشوف ازاى

1- بوكس الايزى جيتاج العملاق

2-درجه حراره 350 لا اكثر

3-شبلونه ابل وهيا تحتوي علي ايسي الناند

نبدا العمل نبدا نشتغل على فك حمايه الهارد بالهوت هنا هنحتاج سلاح غير حاد للدخول تحت الايسي دون فقدان ارجل البورده حوالي ثلاث دقائق على الاكثر يتم نزع الايسي ..

بعد رفع الايسي هيحتاج لعمليه تنظيف من اثار الحمايه عن طريق الشيلد والمكواه العاديه لمده دقيقه او اثنين ومن بعدها نشبلن الايسي

نخش على البوكس واجهه emmc tool نختار قايمه nand وبعدين detect هيطلع معانا معلومات الهارد وهيا عباره عن s/n…..wifiadress…..bluetooth….baseband….imei وهيا دى المعلومات الى هنحتاج نكتبها للهارد الجديد او الاخر لانه مش مهم يكون جديد ممكن تاخده من اى جهاز تانى حتى لو كلاود

السؤال هنا هناخد المعلومات ازاى ؟؟؟

هندوس read i config هايحمل المعلومات كلها فى ملف هنعمله حفظ وكده بقى عندك فايل يحتوى على كل معلومات الهارد

نشيل الايسي من البوكس ونركب الجديد او الاخر ونعمل detect ونتاكد ان المعلومات اتغيرت على واجهه البوكس

هنعمل erase nand وبعدين نختار select iconfig file مكان ماسيفنا الملف

اختار موديل الجهاز واللون واضغط write iconfig بعد الكتابه والتاكد منها تمام

نركب الايسي وبعدها الجهاز هيفصل باور تماما بس هيقرا معاك ريكفرى

نبدا نفلشه طبيعي باخر اصدار على 3utool

وبعدها مبروك عليك المساحه او اصلاح العطل

بالتوفيق للجميع

anas

تغيير الهارد للايفون سواء تكبير للذاكره او بيعطيك خطاء اثناء الفلاش 4005-4013-1

اترك ردّاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Telegram Channel WhatsApp Channel Facebook Page YouTube Channel