انهارده هنكلم عن مشكله بتوجهنا كتير فى الابل عموما زى مثلا لما بيدخلك جهاز 6 بيرستر على الشعار او اتصل باالايتونز فى الحاله دى بنحاول عمل سوفت ولاكن كثيرا لايكمل ويظر لنا خطاء 4005-4013-1 وغالبا يظهر الخطاء بعد فك الفلاشه ويبدا الجهاز للدخول للريكفري مود ثم ياتى الخطاء
او بدون مشاكل خالص انا عاوز اكبر الذاكره بتاعتى عاوزه جهازى 128 مثلا تعالى نشوف ازاى
1- بوكس الايزى جيتاج العملاق
2-درجه حراره 350 لا اكثر
3-شبلونه ابل وهيا تحتوي علي ايسي الناند
نبدا العمل نبدا نشتغل على فك حمايه الهارد بالهوت هنا هنحتاج سلاح غير حاد للدخول تحت الايسي دون فقدان ارجل البورده حوالي ثلاث دقائق على الاكثر يتم نزع الايسي ..
بعد رفع الايسي هيحتاج لعمليه تنظيف من اثار الحمايه عن طريق الشيلد والمكواه العاديه لمده دقيقه او اثنين ومن بعدها نشبلن الايسي
نخش على البوكس واجهه emmc tool نختار قايمه nand وبعدين detect هيطلع معانا معلومات الهارد وهيا عباره عن s/n…..wifiadress…..bluetooth….baseband….imei وهيا دى المعلومات الى هنحتاج نكتبها للهارد الجديد او الاخر لانه مش مهم يكون جديد ممكن تاخده من اى جهاز تانى حتى لو كلاود
السؤال هنا هناخد المعلومات ازاى ؟؟؟
هندوس read i config هايحمل المعلومات كلها فى ملف هنعمله حفظ وكده بقى عندك فايل يحتوى على كل معلومات الهارد
نشيل الايسي من البوكس ونركب الجديد او الاخر ونعمل detect ونتاكد ان المعلومات اتغيرت على واجهه البوكس