طريقة تنزيل نظام ويندوز على اجهزة الماك

اخلاء مسؤولية | DISCLAIMER

لموضوع ده خاص باصحاب اجهزة الماك بوك لتنزيل الويندوز بجانب نظام الماك

windwos on mac
اولا وقبل منبدا برده احب اقول ان فيه كذا طريقه عشان تنزل بيها ويندوز على الماك وبكن احسن وافضل واسهل طريقه+انها مدعومة من ابل هى طريقة Bootcamp
اول حاجه واهم حاجه قبل منبدا نحمل مجموعه تعريفات خاصة للويندوز الي بيشتغل على الماك ولازم تتحمل على الجهاز (طبعا حتتحمل بعد منزلنا الويندوز) يعني نبدا ب الاصدار 3.0ثم3.1 وهكذا
دي روابط التعريفات
Boot camp 3.0 :http://www.2shared.com/…/Bootcamp_Driver_30_for_Windows.html
Boot camp 3.1 :http://support.apple.com/kb/DL996
Boot camp 3.2 :http://support.apple.com/kb/DL1333
Boot camp 3.3 :http://support.apple.com/kb/dl1443
بعد منخلص تحميل نفتح الماك ويكون متوصل بالشاحن (ضرورى) ونفتح برنامج اسمه Boot camp ونضغط continue ثم حيطلعلك اختيارين تختار منهم تانى واحد الى هو i have already downloaded windows support-بعد كده حيظهرلك انك تختار مساحة برتشن الويندوز الى انت عايزها بعد كده حيطلب منك انك تدخل اسطوانة الويندوز وتدخله وتنتظر دقيقه حتلاقى الجهاز عمل ريستارت واتفحتلك صفحه تحميل الويندوز العاديه جدا
ملحوظة(اونت بتختار البرتشن الى بتنزل عليه الويندوز ركز وحياة ابوك واختار البرتيشن الى مكتوب عليهBoot Camp وتعمله فورمااااااااااااااااااات وتكمل شغل عادى)
فيديو لطريقة الشرح
http://www.youtube.com/watch?v=OAr0MaNPXsw

اترك ردّاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Telegram Channel WhatsApp Channel Facebook Page YouTube Channel