احيانا يأتي جهاز فيه مشكلة بالمايك وبعد تغير مايك وفلاتة شحن والفلاتة بين البوردين تبقي المشكلة نفسها واحيانا عندما نسجل صوت يجمد الجهاز وبعض اجهزة الصوت الفيديو يصبح بشكل سريع كل المشاكل السابقة سببها هو فصل بخطوط الداتا بين ايسي الصوت ومعالج الرئيسي وبعد بحث وفحص تم تحديد مكان الفصل بالصورة المرفقة يوجد 8 خطوط بطبقة تانية لازم حفر البورد ويكون موجود مكيروسكوب نوعية ممتازة وتوصيل الخطوط المقطوعة ممكن يكون خط او اكتر تم تجريب الحل ع اكثر من 3 اجهزة وتم حل المشكلة بفضل من الله