حل مشكله البصمه والرمز و الحمايات و مشكله المساحه j730f

j730f 22 j730f

اخلاء مسؤولية | DISCLAIMER

حل مشكله البصمه والرمز و الحمايات و مشكله المساحه

نخش في الموضوع

موديل الجهاز j730f

u6 حمايه

وصف المشكله

الجهاز يعمل له رمز من الضبط بيقبل عادي تقفل شاشه الموبيل وتدخل رمز يقولك الرمز خطا تعمل ريستارت للجهاز الرمز يتشال كانك معلمتش رمز من الاساس

المشكله رقم 2

البصمه مش عاوزه تشتغل ب اي شكل من الاشكال تحط بصمه مش بيفتح بيها والرمز خطاء تعمل ريستارت كل الكلام يروح ( كانك معملتش حاجه)

المشكله رقم 3

حمايه kg و rmm مش بتتفعل ب اي شكل من الاشكال بعد التفليش الرسمي مش بتتفعل بعد الروت بعد اي حاجه الحمايه دايما off حتي لو حطيت جيميل وده مش طبيعي !!!

المشكله رقم 4

مشكله ان المساحه 16 جيجا ومش بتقبل مع ان الجهاز 64 المفروض

الحل ك التالي اولا

تحميل فلاشه مناسبه للجهاز

طب هنعرف ازاي والجهاز جاي متفلش اصلا !!! ببساطه هتخش عندك في الضبط حول الهاتف وتخش علي معلومات الهاتف وهتبص علي اصدار البيسباند وتحمل فلاشه مطابقه يعني لو البيسباند fxx هتحمل fxx

لو البيسباند fxw هتحمل fxw

دي اول خطوات الحل

هتفلش الجهاز فلاشه المناسبه ل اصدار البيسباند ونبقا حلينا مشكله المساحه

المشكله اللي بعدها الرمز والبصمه والحمايات مره واحده كده بدون روت

الحل ببساطه انك تعمل ريسيت efs

هتحتاج روت ونعمله علي z3x لا بيفشل

ومش ناجح في الشغل وجربت حوالي 20 مره برضو بدون وفايده

طب اي الحل 

تفتح بيست السامسونج وتعمل ريسيت efs او تفتح الاكتوبلس وتختار موديل

j120fn وتعمل ريسيت زي الصوره

الجهاز هيشتغل معاك زي القطر

طب انا عملت كده والموبيل بيعمل ريستارت مني اعمل اي

هتفلش ملف twrp الجميل ده

وتفلش ملف ماجيسك روت من الريكفري ومبروك

الروت تستخدمه ف حاله ان الموبيل ده لو الموبيل بيعمل ريستارت علي اللوجو بعد الريسيت efs

طب دلوقت فين ملف twrp

من هنا

اهو بس ده ملف j730gm

عارف يا حب فلش وهيشتغل معاك علي j730f عادي

طب فين ملف الروت

من هنا

هتحمله وتنقله علي ميموري وتفلش

طب سؤال تاني هو انا هحتاج اصلح سريال بعد الكلام ده الاجابه لا الجهاز بيشتغل معاك فيه سريال وكل حاجه تمام

طب مش هنحتاج نعمل باتش برضو لا

طب اجرب يعني عادي

ايوا يباشا جرب 🤝

ملحوظه الجهاز ده بالحمايه دي مالهوش كومبنيشون و تفليش كومب مش هيقدم اي حل للمشكله لانها في الاساس مشكله efs مش مشكله فلاشات خاااااالص

انت لو وصلت لحد هنا هقولك علي معلومه
المشكله دي في اغلب اجهزه السامسونج وحلها بسيط اوي ريسيت من الدونلود ومبروك سواء اكتوبلس علي الموديل اللي في الصوره او علي بيست السامسونج طب المشكله دي بتحصل ف معالجات اي عشان ابقا عارف بتبقا في معالجات الاكسينوس دايما مش بتحصل ابدا في الكوالكم
ولا في mtk وانا هنا بتكلم علي اجهزه السامسونج بالتحديد مش علي اي موديل تاني

لان الشركه بتستخدم معالجات كتير في الاجهزه بتاعتها

 

مع تحياتي للجميع

mohammed osama taha

مجاني!!

اترك ردّاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Telegram Channel WhatsApp Channel Facebook Page YouTube Channel