افضل بيئه عمل خاصة بفنيين السوفت وير -best winodws for gsm works

اخلاء مسؤولية | DISCLAIMER
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
رواد و عشاق موقع حلب تك
موضوع اليوم حل جميع مشاكل الخاصة بالتعريفات او الوندوز نفسه
و الشرح هيكون على واجهتين

دي نسخه معدلة و مطوره و متشال منها برامج كتير بتشتغل ف الباك جراوند
احنا بالنسبة لشغلنا مش بحاجة ليها
النسخة ثابتة جدا بحكم و تجربة اكثر من فني تم ارسال النسخة و تجربتها
و النسخة التانية
win 11 original
و طريقة الاكتفيت موجوده

نسخة ممتازه حرفيا و قوية جداااااااا
و الحمد لله مفيش اي مشاكل مع اي بوكس و هيتم شرح كل ما يخص الواجهتين
و سيتم وضع روابط ملفات التعريفات و الوندوز في اخر المقال
——————–
نبدا على بركه الله
تم تجربة ما يلي من التعريفات و البوكسات على الواجهتين
Z3X BOX
NCK BRO DONGLE
EFT DONGLE
SETOOL DONGLE
EMMC DONGLE
AMT DONGLE
OCTUPOS BOX
EASY JTAG OLD V
EASY JTAG PLUS
MEDUSA BOX
SIGMA BOX
UFI BOX
CHIMERA DONGLE
HWK
UFST
ATF
BST
BEST
CM2
MRT DOGNEL
DIAG CABLE
————-
TOOLS
UNLOCKTOOL
HCU & DC PHONIX
HALABTECH TOOL
ALL XIAOMI TOOLS
EXTRA …
—————-
الموديلات التي تم العمل عليها على الواجهتين
معالجات
QUALCOME
MTK OLD & NEW
spreadtrum
Coolsand USB
Rda driver
KIRIN
ALL ADB DRIVER
——————–
تعريفات الدناجل و السيم
و البوكسات حصراااااا
CM2 + BEST
لازم يكون التعريف نفس تعريف سيم السيجما
وهو
Alcor Micro Smart Card Reader Driver
حصرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ليش حصرا لان اللي مفعل اكثر من شي على ال CM2
هيحصل تعارض مع ال
NCK PRO
EFT
HCU
DC
لو التعريف مختلف هيشتغل
CM2 + BEST فقط
هييجي يشغل
HCU او DC
الواجهه مش هتشوف الدونجل
———————–
باقي الدناجل و البوكسات كما ساذكر و هرفع و بالصور
microsoft usb ccid smartcard reader (wudf)
——————–
مشكلة تعريف الايزي بوكس سواء البلس او العادي
بعض البوكسات ممكن تفتح على الواجهه القديمة
تفتح البلس ميفتحش
لازم لوج اوت او ريستارت للوندوز
ف الحالة دي بتكون المشكلة مش ف التعريف
على العموم التعريف ف الملفات المرفقة
المشكلة بتكون ف الفيرموير بتاع البوكس و بيكون محتاج تحديث فقط
و لازم يكون التعريف باسم
EASY JTAG COntrol port driver
——————–
الان كيف تحصل على اقوى اداء
على اي واجهه من الاثنين
وكيفية اختيار الافضلية
السوال هنا راجع لامكانيات جهاز حضرتك
امكانيات جهاز حضرتك ضعيفة
هتشتغل على
WIN 10
امكانيات جهازك متوسطة
انتا مخير بين الاثنين
امكانيات جهازك عالية
11
بدون تفكير
انا امكانيات جهازي متوسطة
شغال على 11 بتخطي الحماية و بدون مشاكل الحمد لله
النسخة ثبات ممتاز بستخدم الانتي فيرس الخاص بالنسخة
مفيش اي مشاكل سواء الانتي فيرس او الابديت
و سيتم شرح خطوات التخطي لاحقا
و حرق الوندوز
————————–
افضل طرق تثبيت التعريفات
و حل مشاكل التشغيل
او خلينا نقول عدم تشغيل بعض البوكسات و البرامج
error 00000×7
error 00000×5
و خلافة من مشاكل التشغيل
بسبب عدم تثبيت
c++ microsoft visual studio
تابعو الحل
مبدئيا لازم
disable driver signature
و دة اول حاجة هنعملها بعد تنزيل الوندوز
و الخطوات اعتقد الغالية يعرفها و اللي مش عارف يبحث ف يوتيوب عن نفس الكلمة
و بعدها الامر دة
start
cmd run as admin
bcdedit -set TESTSIGNING ON
ثم هنثبت مكتبة الفيجوال
VC_RedistInstaller
ثم هنثبت
PAYTHON
من موقعها الرسمي
هنا مش هنحتاج حاجة تاني و نبدا ف التعريفات
تم رفع ملف شامل للتعريفات
من هنا
بس هنحتاج تعريفات خارجية
يعني هنثبت من كاميرا تول
زي الصوره بالظبط و الباقي من الملف

ADB DRIVER
LG DRIVER
HUAWEI
HTC DRIVER
SAMSUNG DRIVER
MOTOROLA DRIVER
فقط لا غير
هيبقا عندنا تعريف الميدياتك و الكوالكوم
من الفولدر من هنعرف من
PHONE DRIVER > ANDROID > OPPO
و نثبت الملف
QcomMtk_Driver_Setup_3.0.8
هيعرف هاي سبيد درايفر
عشان يحل مشكلة umt او غيرها
umt hi speed driver is not installed
لاحظ الصورتين


—————————-
تعريفات اجهزه النوكيا القديمة
من المسار
PHONE DRIVER > old nokia driver
—————————–
تعريفات معالج سبريد تيرم
PHONE DRIVER > spreadtrum
الجهاز هيقرا ف ال device manger
unknown device
right click
update driver
اختار المسار دمتم
—————————-
و هكذا اهم حاجة يكون الوندوز
معمول
disable driver signature
—————————-
افضل اداء للوندوز
WIN 10 ZERO GRAVITY
بعد ثبيت الوندوز
اللي عنده حساب مايكروسوفت ما يضيفة ف الافتتاحية لان الجهاز هيقف و مش هيكمل مرحلة السيت اب
بعد ما توصل سطح المكتب ممكن من الضبط تضيف حسابك
و دي البج الوحيدة ف النسخة
انك لو ضفت حسابك ف افتتاحية النسخة ف اخر مراحل التثبيت هيقف عند المرحلة دي
ثانيا هنقفل الابديت نهااااااااائيا اكرر نهاااااااائيا
هنشتغل عليها زي ما هية
———————–
افضل اداء للوندوز 11
دة فاجر اصلا و مش عايز اي حاجة
عايز جهاز فاجر زيو و تسيب الاثنين يولعو ف الاجهزه
المقال طويل بس عشان يبقا مرجع و حل لكل مشكلات الفنيين من تعريفات و مشاكل
و المقال هيتحدث كل فترة ان شاء الله
——————-
و اخيرا حرق الوندوز عشان في ناس كتير بيكون عندها مشاكل ف الحرق
بالنسبة للي مقسم MBR
و دة غالبا جهاز ضعيف او متوسط الامكانيات
هيحرق ب
ULTRA ISO WIN 10
OR
RUFUS-3.16 WIN 11
عشان يقدر يعمل باي باس للحماية
و ينزل النسخة على جهاز غير داعم
من حيث الامكانيات زي جهازي
—————
GPT
حصرا
RUFUS-3.17
——————–
سيتم رفع صور لكافة المعالجات و العمليات
التي تمت على المعالجات من كل الفئات
وعلى جميع الادوات
mtk

و هيكون في نقاش مفتوح لحل اي مشاكل متعلقة بالموضوع
لسه المقال مخلصش في تكملة بس هتكون فجزء تاني
لاستكمال بعض الاضافات الخاصة بالوندوز لتسهيل العمل
و تخفيف الوقت
زي
chrome extension
windows docks
windows programs
تابعونا
و دمتم بخير






اخي جهازي cori5 2500u ram 8 ddr 3
Gpu gpu nvidia 500m
ممكن يشغل win 11??
بالنشبة للسلاسة ١٠ ولا ١١
بيشتغل بس ترفع الرام
لو سمحت ممكن حضرتك تشيك على اللينكات وشكرا