احتراف مجال السوفت وير و الصيانة

اخلاء مسؤولية | DISCLAIMER

استكمااالا للهاشتاج
#اتبهدل_واعرف_المعلومه
#احترف_المهنه_وبلاش_فهلوه

يعني اية الكلام دة

يعني مثلا
شفت ملف في منتدى او مدونة او جروب او صفحة

لحل مشكلة كذة ايا تكن المشكلة ممكن افلش بيه الجهاز يموت ؟

طيب اضمن منين المصداقية طب و انا اضمن مصداقية ليه

ممكن اتاكد من المصداقية بنفسي

ليه اعامل الفلاشة على انها فلاشة فقط
ليه اتعامل مع المشكلة على انها سوفت مع ان السوفت وير شجرة متفرعة و الحل ممكن يكون حلها في فرع من الفروع

ازاي شجرة متفرعة ؟

يعني انا لازم افهم كل فرع دة بتاع اية نتكلم عمليا

يعني السوفت وير مش فلاشة بس في حاجات تانية كتير

اي ملف او اي حاجة هتحملها من مصدر غير رسمي افتحها و اتفرج على نوع الملفات

ولو رسمي اتاكد ان الملفات سليمة

افهم كل ملف وظيفتو ايه هتقدر تحدد العيب اسرع و احسن و هتتفادى مشاكل التفليش الخاطى و الموت بعد التفليش

ركز في ادق التفاصيل و اصغرها و اقرا كويس و التأني مطلوب


دي ملفات من فلاشة جهاز سامسونج هتختلف الملفات
على حسب اختلاف المعالج
لما نعرف وظيفة كل ملف ف الفلاشة هنقدر نختصر وقت و مجهود
و نشتغل صح

يعني على سبيل المثال
دي فلاشة I9300

ف الصورة السابقة

ف الجهاز دة الملف المسوول عن الشبكة و بيانات البيس باند هو المودم و دي لاخلاف عليها

MODEM

 

طيب دي فلاشة I9060I

 

 

الملف المسوول عن الشبكة هو

SPRDCP.IMG
SPRDDSP.IMG

يعني لو في جهاز فصل شبكة بعد التفليش مفيش لزوم اجرب فلاشة كلها ممكن اختصر وقت و افلش الملفين دول فقط و اجرب

—————————————-

في فترة من الفترات كان في ناس بتفلش فلاشة معينة لاصلاح مشكلة البيس باند و الشبكة
مع ان الحل ف الملفين مش ف الفلاشة

تعالو نتكلم عن الميديا تك

نفس الفكرة

لما نعرف وظيفة كل ملف هتقدر تحدد العيب من غير ما تفلش الفلاشة كلها اختصارا للوقت و المجهود بعيداااا عن الخسائر

اتعب و افهم هتشتغل صح و تنجح

فلشت جهاز و الشاشة خططت

رجع بس الملفات الخاصة بالشاشة من فلاشتو و او غيرها
فلشت جهاز و وقف لوجو

رجع الملفات الخاصة بالاقلاع من فلاشتو او غيرها

 

اتفاهم مع الملفات دي و اعرف وظيفتها هتلاقي الحلول كترت و المشاكل قلت

حاول تتعامل مع كل البوكسات مش لو بوكس قوي تشتغل عليه و تطنش الباقي

كل بوكس و ليه تريكة مش موجودة ف التاني نوع ف شغلك هتلاقي
ان مثلا في اجهزة بتموت على ال NCK زي ال A319 X551 P70-A

نفس الاجهزة بنفس الفلاشة لو اتفلشت ميركل هتشتغل بس في وقت كبير قوي
نفس الاجهزة لو اتفلشت CM2 او فلاش تول

هتشتغل اسرع بكتير من الميركل
بس ال CM2 هيتخطى منطقة ال PTM الفلاش تول هيطلب مسح كامل للذاكرة
بالتالي التلفون هيفقد منطقة ال NV يعني هيضرب سيريال

في اجهزة بتتفلش في زمن قياسي على ال

NCK

و في خواص ف
الميركل
مش موجودة ف اي بوكس
وفي ايضا خواص ف ال
CM2

قوية جداااااااااا

 

بس المهم انك تبقى فاهم كل امر ف الواجهة يخص ايه

يبقا التنويع ف الشغل مطلوب ادي كل بوكس عندك حقو ف الشغل
الفكرة مش ف وجود الفلاشة و البوكس فقط
الفكرة في طريقة العمل و الابتكااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار

WyverN
HosaaM HasheM

hgvh8l2o1fs5

نتكلم شوية عن الهارد وير

اهم شيء تشخيص العطل و تحديد المسبب و القطع المسؤولة

عن طريق البور سبلاي و الافوميتر

ثانيا اتباع مخططات و مسارات العطل

ثالثا جودة ادوات الصيانة مطلوووووووووووبة جدااااااا

و استخدام كل اداة بالطريقة الصحيحة

يعني على سبيل المثلا الفلاكس او الرجينة

 

و العازل الحراري

و مواد النتظيف

في ناس بتستخدم المواد دي بكثرة و بطريقة مستفزة عند تغيير قطع الغيار على البورد

سواء مايك او او او او

الشكل العام بيبقى سيء و الاداء بيبقى اسوأ

استخدام نوع جيد من القصدير

التنويع في ادوات الصيانة يعني الفتاحات في اكثر من نوع

اتباع الطرق الصحيحة في تركيب قطع الغيار على البورد بشكل صحيح و سليم

هناخد كام مثال

 

دة جهاز فاقد خط ال VBAT
اللي ف الصورة دة مش حل نهائي

الحل الصحيح كالتالي

دي حاجة نشوف حاجة تاني

حتى لو دة اخر حل ميبقاش بالاسلوب دة نهااااااااااائي

نتكلم عن شوية تريكات

ف الشغل

يعني مثلا في اجهزة بطاريتها داخلية في ناس عشان تشحن البطارية بتقوم بتعرية خط الVBAT ف البطارية و خط الارضي

عشان توصل البطارية على البور سبلاي و دي نتيجة

مع ان الحل اسهل من كدة بكتير و من غير رفع البطارية

و يصلح لكل الاجهزة بلا استثناااااااااااااااااااااء و حل عملي و نظيييييييييييييييييف

الحل كالتالي
اي جهاااااااااااز اي جهاااااااااااز

ايا كان نوعو لازم يكون في مسار لخط الVBAT قريب قوي من ريش او سوكت البطارية

و بيبقى مكتوب علية VBAT

او صورة +

دي صورة

دة جهاز A3500HV

هنجيب قطعة قصدير صغيرة

و نلحمها في خط الVBAT

و نتركها بالشكل دة

نرجع البطارية مكانها

و نوصل ف قطعة القصدير موجب البور سبلاي

و ف اي مكان اي مكان ارضي
ارضي البور سبلاي

كدة البطارية بتتشحن من غير اي اهانة للبطارية او للجهاز او لامانة العمل

بعد الشحن دي صورة للبورد بعد رفع القصدير

دي اكثر اساءة حصلت ف البورد

دي تريكة بالنسبة لشحن البطارية wavetowel2wavetowel2

و تعمل على جميع الاجهزة ذات البطارية الداخلية بلا استثناء

نتكلم عن تركيب سوكتات الشحن او جكات الشحن

دي بعض انواع جكات الشحن

كلها متصورة من الخلف لسبب معين

ان الجكات دي او ايا يكن اسمها بتتاثر بحرارة الهوت اير عند التركيب

بيصبح عمر الجكة الافتراضي اقل من 50%

و في جكات لا تصلح اصلا بعد التركيب لازم تركب بالكاوية فقط

طيب في اجهزة ينفع تركب بالكاوية و اجهزة لا

الحل بسيط جداااااااااا زي ما اتكلمنا ف اول الموضوع ادوات الصيانة و من ضمن ادوات الصيانة

العازل الحراري

هنستخدمو في تركيب جكات الشحن

بالطريقة التالية

اول حاجة هنحط شوية فلاكس او رجينة و نمشي الكاوية على رجول السوكت حتى تصبح مقصدرة

ثانيا هنقطع قطعة من العازل الحراري و توضع اسفل السوكت

و ركب زي ما انتا عايز تركب لا ضرر و لا ضرار

صورة للسوكت بعد التركيب لم تتحرك البلاستكة الداخلية من مكانها ولم تتاثر بالحرارة

و اخيرا

قصدرة قاعدة السوكت زي الصورة التالية

دي بتزيد من صلابة السوكت من الجهة السفلى

و العمر الافتراضي بيبقى اطول بالنسبة للاستخدام الغير ادمي

اللي هو هتشحن يعني هتشحن هههههههههههههههه

في ناس بتحرك كابل الusb لفوق و تحت دة بيعمل كدة

سيتم استكمال الموضوع بشكل موسع و اكبر
مني لكم اجمل تحية

HosaaM HasheM
WyverN

21 تعليقات

اترك ردّاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Telegram Channel WhatsApp Channel Facebook Page YouTube Channel